Bahan bantu mengajar bagi pengajaran isipadu cecair untuk murid Tahun 2 boleh dibahagikan kepada dua, iaitu bahan yang digunakan untuk mengajar unit-unit bukan piawai dan bahan yang digunakan untuk mengajar unit piawai.
2.1 Bahan bantu mengajar untuk mengukur isipadu cecair dengan menggunakan unit-unit bukan piawai
|
Cerik |
|
Botol Air |
|
Mug |
|
Cawan |
|
Cawan Plastik |
|
Botol Air Mineral |
|
Baldi |
|
Gelas |
|
Jag |
2.2 Bahan bantu mengajar untuk mengukur isipadu cecair dengan menggunakan unit piawai
|
Bikar |
|
Silinder |
|
Bikar | | | |
2.3 Kelebihan Menggunakan Bahan Bantu Mengajar yang Dicadangkan
Bahan bantu mengajar yang ditunjukkan di atas adalah sesuai digunakan untuk pengajaran isipadu cecair Tahun 2. Kelebihan bahan-bahan tersebut adalah seperti berikut:
i. Mudah didapati dan dilaksanakan semasa pengajaran isipadu cecair. Bahan-bahan mengajar seperti cawan, botol air, baldi, cerik, gelas, dan jag mudah didapati dari rumah. Oleh itu, tenaga dan masa dapat dijimatkan dalam menyediakan bahan-bahan mengajar untuk tajuk isipadu cecair.
ii. Bahan-bahan mengajar yang digunakan, iaitu cawan, botol air, baldi, cerik, dan jag adalah bahan-bahan maujud yang merangsangkan murid menggunakan semasa menyukat isipadu cecair. Murid-murid pernah menggunakan bahan-bahan tersebut dalam kehidupan harian mereka. Mereka mempunyai pengetahuan sedia ada mengenai isipadu cecair seperti penuh, separuh, dan kosong. Bahan-bahan tersebut menarik dan murid dapat menumpukan perhatian semasa mengajar kemahiran menyukat dan membandingkan isipadu cecair. Gambar di bawah menunjukkan penggunaan antara bahan-bahan tersebut dalam kehidupan seharian kita.
|
Air Perigi |
|
Mengisi Air Dalam Gelas |
|
Mengisi Air Dalam Baldi |
|
Minum Air Mineral |
|
Minum Air |
|
Teh 'O' Dalam Cawan |
iii. Bahan-bahan pengajaran, iaitu cawan, botol air, baldi, cerik, dan jag adalah sesuai digunakan bagi semua murid mahupun murid cemerlang dan murid lambat belajar. Ini adalah kerana bahan-bahan tersebut pernah dilihat dan digunakan oleh semua murid semasa aktiviti harian di rumah dan juga di persekitaran mereka.
iv. Bahan-bahan tersebut adalah menjimatkan perbelanjaan dalam menyediakan bahan bantu mengajar untuk murid. Guru tidak perlu mengeluarkan wang untuk membeli bahan-bahan tersebut kerana ianya boleh dibawa dari rumah.
Bahan-bahan mengajar yang lain iaitu silinder dan bikar yang mudah didapati dari makmal sains ataupun di bilik Pusat Sumber Sekolah. Bahan-bahan mengajar tersebut juga mudah digunakan, sesuai untuk semua aras murid, dan berekonomi. Silinder dan bikar yang ada tanda unit ukuran membolehkan murid-murid menyukat isipadu sesuatu cecair dengan tepat. Murid-murid juga boleh membaca isipadu sesuatu cecair yang terkandung dalam bekas-bekas ini dengan ukuran yang tepat.
Tayangan Video
Perbandingan isipadu cecair dalam bekas yang berlainan saiz
No comments:
Post a Comment