Friday, November 26, 2010

2.0 Bahan Bantu Mengajar Pengajaran Isipadu Cecair untuk Murid Tahun 2



Bahan bantu mengajar bagi pengajaran isipadu cecair untuk murid Tahun 2 boleh dibahagikan kepada dua, iaitu bahan yang digunakan untuk mengajar unit-unit bukan piawai dan bahan yang digunakan untuk mengajar unit piawai.


2.1 Bahan bantu mengajar untuk mengukur isipadu cecair dengan menggunakan unit-unit bukan piawai
Cerik
Botol Air

Mug
Cawan
Cawan Plastik
Botol Air Mineral
Baldi
Gelas
Jag

2.2 Bahan bantu mengajar untuk mengukur isipadu cecair dengan menggunakan unit piawai
Bikar

Silinder
Bikar












2.3 Kelebihan Menggunakan Bahan Bantu Mengajar yang Dicadangkan

Bahan bantu mengajar yang ditunjukkan di atas adalah sesuai digunakan untuk pengajaran isipadu cecair Tahun 2. Kelebihan bahan-bahan tersebut adalah seperti berikut:

i.  Mudah didapati dan dilaksanakan semasa pengajaran isipadu cecair. Bahan-bahan mengajar seperti cawan, botol air, baldi, cerik, gelas, dan jag mudah didapati dari rumah. Oleh itu, tenaga dan masa dapat dijimatkan dalam menyediakan bahan-bahan mengajar untuk tajuk isipadu cecair.

ii.   Bahan-bahan mengajar yang digunakan, iaitu cawan, botol air, baldi, cerik, dan jag adalah bahan-bahan maujud yang merangsangkan murid menggunakan semasa menyukat isipadu cecair. Murid-murid pernah menggunakan bahan-bahan tersebut dalam kehidupan harian mereka. Mereka mempunyai pengetahuan sedia ada mengenai isipadu cecair seperti penuh, separuh, dan kosong. Bahan-bahan tersebut menarik dan murid dapat menumpukan perhatian semasa mengajar kemahiran menyukat dan membandingkan isipadu cecair. Gambar di bawah menunjukkan penggunaan antara bahan-bahan tersebut dalam kehidupan seharian kita.
Air Perigi


Mengisi Air Dalam Gelas
Mengisi Air Dalam Baldi
Minum Air Mineral
Minum Air
Teh 'O' Dalam Cawan

iii. Bahan-bahan pengajaran, iaitu cawan, botol air, baldi, cerik, dan jag  adalah sesuai digunakan bagi semua murid mahupun murid cemerlang dan murid lambat belajar. Ini adalah kerana bahan-bahan tersebut pernah dilihat dan digunakan oleh semua murid semasa aktiviti harian di rumah dan juga di persekitaran mereka.

iv. Bahan-bahan  tersebut adalah menjimatkan perbelanjaan dalam menyediakan bahan bantu mengajar untuk murid. Guru tidak perlu mengeluarkan wang untuk membeli bahan-bahan tersebut kerana ianya boleh dibawa dari rumah.

Bahan-bahan mengajar yang lain iaitu silinder dan bikar yang mudah didapati dari makmal sains ataupun di bilik Pusat Sumber Sekolah. Bahan-bahan mengajar tersebut juga mudah digunakan, sesuai untuk semua aras murid, dan berekonomi. Silinder dan bikar yang ada tanda unit ukuran membolehkan murid-murid menyukat isipadu sesuatu cecair dengan tepat. Murid-murid juga boleh membaca isipadu sesuatu cecair yang terkandung dalam bekas-bekas ini dengan ukuran yang tepat.


Tayangan Video

Perbandingan isipadu cecair dalam bekas yang berlainan saiz




No comments:

Post a Comment